muhammara

Muhammara, czyli pasta z pieczonej papryki i orzechów

wpis w: Lanczboks, Przepiśnik, Śniadanie | 0

Są takie potrawy, które raz przygotowane powtarzamy w kółko przez cały tydzień. I wcale się nie nudzą! Taka właśnie jest muhammara. Pasta, z którą jesz pieczywo. Nie mylić z pastą do pieczywa.

Zupełnie proste danie, a potrafi nieźle zawrócić w głowie. A raczej w podniebieniu. Niby po prostu paprykowo-orzechowa, a wyczuwasz w niej słodki, słony, kwaśny, a nawet lekko gorzki smak. Zaczynasz od posmarowania bułki na samym brzegu – taki niewinny test smaku. Później odrywasz kawałki pieczywa zanurzając je w czerwonym kremie. Na końcu wyjadasz końcówkę muhammary paluchem… bo nic nie może się zmarnować. Pychota!

Muhammara to bliskowschodnie danie. Pasta podawana zwykle jako mezze, czyli ichniejsza przekąska. Świetnie pasuje jako dodatek do kanapek, paluszków chlebowych, krakersów, tartinek czy chrupiących warzyw pokrojonych w słupki. Niektórzy dodają do niej suchy chleb, macę lub krakersy – to dobry pomysł dla wielbicieli past o gęstej konsystencji. Ja po prostu dorzucam więcej orzechów włoskich (tych nigdy dość!). Jeżeli chodzi o przyprawy, do muhammary możecie dodać trochę kuminu, melasy czy czosnku. Według mnie wersja prawie sauté, bez aromatycznych przypraw, jest obłędnie dobra.

Muhammara

Składniki

2 czerwone papryki
1 łyżka oleju rzepakowego
2 garście orzechów włoskich
3-4 łyżki oliwy
1/2 łyżeczki musztardy
odrobina chili
sól, pieprz

Wykonanie

Paprykę kroimy w ćwiartki i wykrawamy gniazda nasienne. Każdy kawałek, od zewnętrznej strony, smarujemy olejem i układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 220 stopni przez 15-20 minut. Gdy skórka zacznie czernieć, wyciągamy paprykę z piekarnika i jeszcze ciepłą obieramy. Kroimy paprykę w mniejsze kawałki i wrzucamy do kielicha blendera. Dodajemy orzechy włoskie (wcześniej warto sprawdzić, czy nie ma w nich łupin, aby nie uszkodzić blendera) i przyprawy. Blendujemy na gładką pastę. Jeśli jest za rzadka, dodajemy jeszcze trochę orzechów włoskich, suchy chleb lub macę i ponownie blendujemy. Podajemy ze świeżym pieczywem lub chrupiącymi warzywami pokrojonymi w słupki.